onsdag 12 augusti 2020

Storsand 7.8. Del 1 - Mindre klubbgräshoppa och hjärnkollaps

Har vinglat iväg till Storsand (Monäs, Nykarleby) på nya rekognoseringsrundor. Har varit på jakt efter ett specifikt kryp. Hittills är det inte funnet, men man stöter förstås på en del andra medan man letar. Här presenteras de krypen i en alldeles ny serie inlägg.

Mindre klubbgräshoppa - Myrmeleotettix maculata - skuttar omkring lite här och var. Är en vanlig art som tyvärr inte fick mer uppmärksamhet än en exponering för dokumentatonens skull. 

När jag kom ut till Storsand stötte jag tidigt på några vägsteklar. Medan jag plockade kameran ur väskan och förberedde mig på att fotografera dem visade det sig att kamerans minneskort var hemma i datorn. Det är inte första gången detta hänt och känslan när man upptäcker tabben är den att hjärnan kollapsar och lägger sig som en svart, skruttig sörja nere i skallbenet. Ögonen stirrar tomt ut i det stora intet.

Åkte hem efter minneskortet. Gräshoppan var ungefär som en första testbild när jag åter kom ut till Storsand. Vägsteklarna var som bortblåsta då, men jag återvände till platsen lite senare under dagen och noterade en ny vägstekel. Mer om den i ett kommande inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar