söndag 30 augusti 2020

Bådaviken 18.8. Del 1 - Korsspindlar

Åker man ut tull Bådaviken så här års blir korsspindlarna ett återkommande motiv. De spänner sina nät mellan var och vartannat träd i strandskogen. Tänkte att jag skulle dokumentera några för dokumentation av deras färgvariation och för att se vilken färgsättning som dominerar. 

Jag såg många nät men nästan inga spindlar. De flesta satt högst antagligen skyddade under barkflagor på stammarna. Det brukar de vanligen också göra dagtid. Ett par stora korsspindlar i sina nät var dessutom snabba att ta till sjappen när jag närmade mig.

Resultatet blev inget som ens kan kallas resultat. Mitt tålamod förkortades av alla myggorna och jag kom endast hem med dessa två korsspindelbilder. Men det blir flera vändor dit. Marmorspindlar brukar också hänga vid Bådaviken och även de är sådana jag gärna har framför kameran.

Alla korsspindlar är inte stora och nedan är en som ska övervintra till nästa säsong.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar