fredag 10 juli 2020

Mera Rhyssa persuasoria

Jag frågade chefsredaktören på bloggredaktionen om det är OK att göra ett nytt inlägg med Rhyssa persuasoria så tätt inpå det förra.

Trots att jag inte har så mycket nytt att komma med - förutom bilderna - så ansågs idén vara alldeles lysande. Svaret var att det inte kan bli för många steklar i en blogg och att eleganta kreatur som Rhyssinae-steklar är välkomna när som helst.

Första observatioen av dessa raspryggar gjordes 15.6. Läs mer om den saken i inlägget jag länkade till ovan. 

Dessa bilder togs 28.6 och 1.7. Den här (stora) honan är samma individ som honan i de fem sista bilderna (16.6) i föregående inlägg. 
Jag utgår nämligen från att det är möjligt att skilja mellan olika individer på basis av de ljusa fläckarna. Rimligen är de inte identiska in i minsta detalj. 

Att ta fler fotografier handlade förstås om att kontrollera huruvida det rör sig om samma honor eller om det är nya individer som söker sig de där ädelgranstockarna jag har liggande i trädgården.

I går (9.7) var fortfarande en stor hona på stockarna och borrade ner fler ägg. Jag fotograferade henne inte och vågar alltså inte säga om det forfarande är samma stekel som går an. 

En riktigt liten hona sågs också i går och den honan tycker jag mig inte ha sett tidigare. Hittills har stockarna alltså varit besökta av raspryggarna över en period på 25 dygn. Jag får uppdatera om jag gör nya observationer.

efter avslutad äggläggning används bakbenen som hjälpmedel när ovipositor-höljena ska på plats runt äggläggningsröret. 






Sedan vände hon huvudet neråt och började borra än en gång. Jag lät henne arbeta i fred.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar