lördag 13 juli 2019

Sommar i P1 (småkryp & vetenskap)

Sommar i P1 hör till radiofavoriterna. Jag vill här passa på att lyfta fram två sommarpratare som ligger nära vad min bloggtematik beträffar. Bilderna är inga länkar. Klicka på namnen i texten under respektive bild så kommer man till rätt sida.

Anne Sverdrup-Thygeson lyfter fram den ena lilla beskrivningen efter den andra om allt det som gör småkrypsstudier så oerhört intressant. Hon belyser också angelägenheten gällande småkrypens existens - något som ju är högst aktuellt.

Emma Frans berör vetenskap och begriplighet. Klockrent på så många plan. Även här finns stor aktuell angelägenhet involverad. När detta skrivs har hennes sommarprat ännu inte sänts på radio (kl. 14 lokal tid), men finns på nätet (länken).

Dessa båda sommarprats-tips sänder jag specifikt till en ledarskribent och en djurkonservator... samt i stort sett alla politiker såväl lokalt som nationellt... och internationellt.


2 kommentarer:

  1. Hej!

    Valda delar av sommar i P1 som jag förstår väcker intresse. Programmet har fått mycket kritik här i Sverige, inte för de inslag du nämner men för att så många med det nya yrket som kallas för "influencer" engagerats och för att de haft så lite att säga.
    Jag har inte lyssnat men läste Larmrapporten av Emma Frans i vintras. Vi lever i en tid när en personlig åsikt jämställs med vetenskaplig konsensus. Det är upprörande men samtidigt kan jag inte låta bli att fascineras av hur klimathotsskeptiker och konspirationsteoretiker är så övertygade om att "de skådat ljuset" jag försöker förstå men gör det inte..vad är motkraften?

    Hälsningar

    /Gunilla från Källbacken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Jag förstår heller inte, även om jag också försöker. Men det finns ju de psykologiska svaren som Emma Frans också berört i flera sammanhang.

      Flat Earthers är väl kronan på det verket. När jag först hörde om dem trodde jag det var ett gäng som s.a.s. låtsades hävda att jorden är platt. Som en lite tokig och kul grej liksom. Men sedan förstod jag att det är blodigt allvar för merparten av dem. Således finns det "gott om utrymme" för allehanda andra pseudovetenskapliga funderingar.

      Har inte noterat någon kritik mot sommarpratarna i år. Har för övrigt inte heller hört alla - och har lyssnat på något färre än jag brukar. Har heller inte kollat hur responsen sett ut på nätet.
      Carina Bergfeldt var i alla fall prima - tyckte jag.

      Radera