måndag 8 juli 2019

Tvångsförflyttad korsspindel

I uthuset har en korsspindel haft sitt tjusiga hjulnät spänt mot en nermonterad byggnadsställning. Den ställningen var jag i behov av att plocka fram i dag. 

Tyvärr blev jag alltså tvungen att flytta henne. Hon åkte ut i en sibirisk ärtbuske (häckkaragan - Caragana arborescens) på ett ställe där korsspindlar gärna vävt nät de senaste åren. Hoppas hon trivs på sin nya plats.

När hon inte suttit mitt i nätet huserade hon inne i ändan av en kort vattenslag som är ihoprullad och hänger på väggen intill nätet. Jag passade på att ta en bild innan flytten.


2 kommentarer:

  1. Hej Robert Back!

    Jag sökte efter en insekt på nätet och plötsligt hamnade jag här och det som fångade mitt intresse var ordet Nykarleby. Jag är född och uppvuxen i Nykarleby, hette då Damberg. Bosatt i Sverige sedan-76.
    Eftersom jag har ett stort intresse för natur började jag läsa och det är en imponerande samling texter och bilder du har publicerat på bloggen. Småkrypen du avbildat är så fascinerande. Dessutom hittade jag inlägg om sälar på Torsöfjärden. Mina föräldrar hade sommarstuga (villa) på Torsö så där tillbringade jag mina unga år.
    Tack så mycket för intressant läsning, jag har satt upp dig på min lista för detta vill jag verkligen inte missa.

    Vänliga hälsningar
    Gunilla Teckenberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Stort tack för din kommentar!
      Roligt att sidan uppskattas!
      Har också skrollat runt en del på din blogg nu och det är onekligen en tjusig trädgård - och blogg. Ska följa.

      Är också något av en trädgårds-/växtnörd men har inte involverat den biten i den här bloggen. Däremot registrerar jag alla djur (mest småkryp förstås) som hittas inom trädgårdens gränser.

      Kul med Nykarleby-kopplingen också. Jag är ju inte född här, men har bott här sedan 1988 (med undantag för några års frånvaro i första halvan av 90-talet.

      Torsön är fin och bjuder på väldigt omväxlande natur. Passerar alltid förbi när jag är ut med båten - det gör man ju automatiskt om man ska ut till havs. Brukar också paddla runt där i bland och har även deltagit i havsörnsinventering/ringmärkning på holmen. Den i bloggen nämnda vikaresälen var dock utanför Torsön (Mot Frösö-sidan) och inte inne i Torsöfjärden. Tippar dock att enstaka sälar säkerligen numera letar sig in även i fjärden.

      Radera