söndag 21 september 2014

De suddiga fläckarna är havsörn och grågås

Kimo åmynning fredagen 19.9. Havsörnen kommer in över scenen. 
Om jag ser rätt ska det väl vara en tvååring. Hen sicksackade mest bara långsamt över viken och gled sedan iväg västerut.

En stund senare noterade jag ett visst tumult långt ute i fjärden. Genom kikaren och kamerasökaren kunde jag konstatera att det var en havsörn med kråksällskap. Örnen gjorde upprepade attacker mot något i vattenytan.

På några av bilderna kunde jag skymta en fågel som till storlek, färg och form kunde tänkas vara en grågås.

Det var ändå först när jag var hemma och gick genom bilderna på datorn som grågås-gissningen kunde bekräftas.

Så vitt jag kan se var det också samma havsörn som tidigare hade passerat fågeltornet.



Örnen gjorde väl närmare 8-9 vändor mot gåsen men gav till slut upp och kom tillbaka till stranden för en stunds vila.

Grågåsen försvann ur sikte och jag kunde inte få minsta skymt av den. Jag vet alltså inte vad dess fortsatta öde blev.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar