onsdag 26 mars 2014

Samma som förra inlägget men omvänt

Hemresan blev med eftermiddagsbåten från Holmsund. Det var lågt till molntaket och en riktigt ruggig blåst klämde sig fram från havet. Elektricitet producerades.

Hamnområdet var överlag ganska tomt på fåglar men kråkorna ställde i alla fall upp.

Har tidigare inte plockat in alla fyrarna utanför Holmsund. Här följer några. 
Fjärdgrund direkt söder om hamnen är byggd 1907. Det nuvarande tornet har dock ersatt ett ännu äldre. Gamla fyrvaktarbostäderna syns som en betongruin nere vid tornets fot.

Klippan med detta märke heter Byttan. Den är väldigt nära själva färjehamnen.

Revet ligger ytterligare ett stenkast söder om Fjärdgrund.

Väktaren skymtar där ute i diset.

Söder om farleden står Storbränningen. Det är en ganska liten fyr byggd 1968. Fokalplanet är 10 m över havet.

Precis som dagen innan hade skarvarna samling vid Väktaren.

Det samma gällde situationen på Vasa fyr.

Norrskär ville inte fram ur diset.

Än mer suddigt uppträdde Rönnskär.

Blev lite osäker på väderstreck och vinkel men jag har för mig att det som syns i bilden ovan och bakom Gloppstensfyren nedan är Skötgrund. Jag kan dock ha fel. Rätta mig den som vet. Perspektivet förkortas avsevärt pga. 400 mm-objektivet.
I det här skedet av överfarten bröt solen igenom på några få ställen.

Norra Gloppsten.

Fyren på Korsören hade jag inte med bland bilderna från utresan. Landet bakom är Södra Vallgrund.

Direkt inne på finska sidan blev det åter tätare med vitfågel ute bland vågorna. Fiskmåsen har här hittat något ätbart. Molntäcket drog nu också vidare och gav fritt tillträde för solen.

Jag började föregående inlägg med ett fotografi på Ensten. Härmed slutar jag detta inlägg med samma motiv. Två knölsvanar skymtar till vänster. Jag producerade ett rejält antal fotografier av olika holmar och vyer den sista biten in mot Vasa. När jag kikade närmare så kunde vita små svansiluetter skönjas i väldigt många av dessa bilder. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar