fredag 3 januari 2014

Börja med ett vitt år? Eller ett vitnäbbat i alla fall.



Lite halvt emot mina principer ("att inte köra bil i onödan") slängde jag mig ner bakom ratten och körde iväg till Svedjehamn i Björköby. Där har ju nämligen en vitnäbbad islom huserat den senaste tiden.
Två andra lom-sökande var på plats när jag kom ut till simstranden lite öster om Svedjehamn. De hade då ännu inte fått korn på fågeln. Medan jag plockade bland mina medhavda prylar fick de dock syn på islommen som låg en bra bit ut i vattnet. Jag skulle tippa på ca 500 meter.
Jag fick också korn på den och vände kameran i rätt riktning. Tyvärr hade jag en del vass mellan mig och fågeln men tryckte ändå igång kameran och kollade samtidigt på fågeln genom kikaren.

Tog dock snabbt beslutet att röra mig ännu en bit österut längs stranden så jag tog tag i mina attiraljer och försökte hitta fram till en bättre position. Högvattnet gjorde att jag tvingades balansera mellan alldeles för djupt vatten och den täta strandvegetationen. Det tog en god stund att hitta den där trevliga platsen där jag tänkte att jag kan ägna flera timmar (de få ljusa timmarna) i lugn och ro.

När allt äntligen var riggat och klart stod ingen vitnäbbad islom längre att finna. Den hade gått upp i rök.
Med facit i hand borde jag ha hållit mig kvar där jag stod från början och bara flyttat mig några meter för att bli kvitt den där vassen ur synfältet. Jag skulle ha hållit järnkoll på fågeln och inte släppt den ur sikte när den en gång hade blivit lokaliserad. De två övriga gick ganska omgående efter de hade fått pricka av den så där fanns heller inte några hjälpande ögon längre. Nya fågelskådare dök upp men jag var lite väl långt borta - 150 m krånglig strand - från dem. 

Jag misstänker att lommen letade sig ut mot Reveln och höll sig där bland holmarna och stenarna eller så simmade den runt västerut och skulle ha varit bättre synlig från udden utanför simstranden.
Nåväl. Jag såg fågeln. Något annat dokumentationsresultat än ett grå liten prick hade jag inte väntat mig heller men bildmaterialet har nog ändå närapå passerat gränsen för det patetiska. Glatt publicerar jag ändå härligheten. Som efterrätt syns två andra prickar flyga omkring. Det är två havsörnar som håller till ute vid Reveln. Dit är det 1,5 km.

Kan vara idé att ställa in filmen på något HD-läge (1080 eller 720 vid "kugghjulet") för annars är de små prickarna ännu mera obegripliga.


Edit: För att alla kilometrarna i bilen inte skulle smärta mitt samvete alldeles för mycket gjorde jag en sväng via sommarstugan och kollade "så att allt var i ordning". Där förväntade jag mig också se en eller annan fågel men förutom en havstrut på en sten långt borta så fanns inte en enda pippi på plats.

Och: 
I centrala Björköby flög en sparvhök förbi framför bilen och vid broarna höll en snösparv på att flyga rätt in i bilen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar