måndag 14 oktober 2013

Oravais - Kimo åmynning 13.10. Kråkor är också fåglar

Fortsättning på föregående inlägg
Det får nämnas direkt: Kimo åmynning bjöd tyvärr inte på några exceptionella "kryss" den här dagen - eller i alla fall inte under de timmar jag befann mig där.
Det gör inte besöket onödigt - tvärtom. För det första är höstflyttningen långt hunnen, för det andra är det ju faktiskt "vanligt att man bara ser vanliga" fåglar och dessutom är det alltid lika avkopplande att få vara ute och följa med i olika skeenden även om det "endast handlar om kråkor".

Vitfåglar (måsar & trutar) låg på redden och kråkorna trafikerade titt som tätt till stenarna (som säkert har ett namn) en bit ut i vattnet.

Vid några tillfällen var de plötsligt alla uppe i luften och då spanar man givetvis direkt lite extra efter rovfågel. Havsörn, duvhök eller t.o.m. den unga pilgrimsfalk som uppehållit sig vid åmynningen?
Men icke.

Vattenståndet sjönk snabbt medan jag var på plats. Kråkorna sökte godbitar vartefter strandbottnen blottlades.




En grupp kajor lockades också till stranden.

Det här är en blogg där jag plockar in djur jag stöter på i olika sammanhang. Kråkor möter man var och varannan dag men det har tagit mer än ett halvt år av bloggande innan jag gjorde ett inlägg med dessa fåglar. Så kan det gå när man kört iväg till ett fågeltorn i Oravais för att ta del av livet runt en åmynning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar