tisdag 29 oktober 2013

Källardrama

För någon vecka sedan dokumenterade jag en del av de småkryp som kan hittas i husets källare. Ikväll samlade jag ihop lite utrustning och gick ner på nytt för att försöka få lite bättre bilder på den stora Metellina merianae (bryggspindel) jag fotograferade vid det tillfället.

Precis när jag hade allt på plats och skulle börja fyra av exponeringar för en fokusstackning på spindelhonan som satt passligt till i ett nät hon spunnit, vände hon på klacken och kröp in i hörnet med akterspegeln mot kameran. Massor av anstaltande förgäves.

Så kunde jag ju inte ha det. Jag flyttade all utrustning och riktade i stället kameran mot en mindre hona av samma art. När inställningarna var klara flög plötsligt en av källarens många övervintrande mygghonor nästan rätt in i spindeln. Det var givetvis en olycklig manöver som ögonblickligen straffade sig.


Snabbt lindades myggan in med några varv speciell förpackningstråd.


Direkt därpå vek bryggspindeln ut sina långa chelicerer...


... och med ett bett injicerades det vävnadsnedbrytande giftet.


När själva fångstproceduren var avklarad klättrade hon en liten bit upp i sitt nät och väntade.


Men hon drog inte ut på pausen någon längre stund, utan klättrade inom en minut åter ner till bytet varpå hon började sörpla i sig myggsoppan.


Jag får försöka ta de där bilderna av den stora honan en annan dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar