torsdag 24 oktober 2013

Ett blogginlägg om [natur]bloggar

Österbottniska naturbloggar var något jag kom i kontakt med för bara ett år sedan. 
Överhuvudtaget var mitt bloggintresse tidigare ganska svalt. Jag hade helt enkelt inte riktigt fattat galoppen och sökte således heller inte upp bloggar som kunde ha fallit mig på läppen.
Undantaget var Tetrapod Zoology av Darren Naish. Den hittade jag för ca fem år sedan och har följt den sedan dess. Tetrapod Zoology har funnits i tre versioner och idag ingår den i Scientific American.

Men 13de februari 2012 drog jag av någon anledning igång en egen blogg.
Tanken var att använda bloggen som en alternativ hemsida. Min gamla hemsida (web-portfolio) började kännas - tja... gammal - och den gjordes med ett äldre webprogram (GoLive). Filerna började vara fulla med buggar och uppdateringarna gick allt mer trögt. Numera kan jag inte ens uppdatera den längre om jag inte pluggar i min gamla halvfungerande dator.
Många inom mitt område gick över till bloggen som format och plattform för att synas med sitt arbete ute på www. Så jag drog alltså också igång och började blogga. De första inläggen gick i helt fel riktning (med tanke på jobbrelaterat innehåll) och blev nonsens kring störtloppsåkare från 80-talet, formgjutning av cykelskor i ugn och oväsentlig information om de flygplan som passerar över Nykarleby. Kanske en slags reaktion på alla de - i mitt tycke - självcentrerade nonsensbloggar som florerar på nätet. "Back in Blog" utvecklades ändå till att bli en blogg över mitt cyklande. Jag skriver fortfarande i den men det händer inte så ofta just nu. Mest beroende på att cykelträningen varit nästan obefintlig den senaste tiden. 
Några dagar efter den första bloggens inträde på nätet startade jag således upp en andra blogg. Det blev den där jobbrelaterade bloggen jag hade planerat. Då fick jag sväva ut i frihet med den första och hålla mig på mattan i den andra.

Vid tiden för dessa två bloggar hade jag återupptagit mitt fågelskådande - en aktivitet som legat i träda många år. I "Back in Blog" gjorde jag också några natur-relaterade inlägg. I samband med detta började jag googla på fåglar och lokala platser. Det gjorde att jag också fick napp på de naturbloggar jag idag så gärna följer och inspireras av. Det gjorde i sin tur att jag så småningom avslutade naturinslagen på "Back in Blog" och startade den här bloggen istället.

De naturbloggar jag följer med i större utsträckning har jag också länkat till i blogglistan nere i högra spalten men jag vill ändå nämna några av dem lite mer specifikt.

Den första av de lokala bloggarna jag stötte på var fågelbloggen. Jag hade googlat på orden "fågel" och "Nykarleby" vilket resulterade i den här träffen. Kort därefter hittade jag (i alfabetisk ordning): Hannus fågel och naturblogg, Mattias naturbloggPer-Görans Blogg och Stunder i naturen (som hette något annat tidigare).
Det blev oerhört inspirerande att följa med dessa "nära" naturbloggar som innehåller så mycket spännande. Den ackumulerade och samlade informationen i dessa lokala bloggar är underbar och närmast ovärderlig på något sätt. Givetvis gäller det också de övriga bloggarna jag har på blogglistan samt självfallet flera tusen andra motsvarande bloggar där ute på webben men de lokalt anknutna är trots allt alltid "närmast". Så jag hoppas att ni fortsätter mata på med inlägg efter inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar