måndag 9 oktober 2023

Frill 6.8. Del 28 - Pansarbin

Med betoning på tror, tror jag detta är väggpansarbi, Stelis breviuscula. Alternativet skulle vara stampansarbi, S. phaeoptera
Den lilla storleken och hyfsat rejäl punktur på första tergiten är karaktärerna som föranleder min tro. En annan faktor som talar för väggpansarbi är förekomst av de arter pansarbina är boparasiter hos.

Väggpansarbi är boparasit hos väggbi, Heriades truncorum, som jag också tyckte mig se på en stocklada några tiotal meter från den plats där dessa fotografier togs. Väggbi är rent allmänt en vanlig art.

Skulle det ändå råka vara stampansarbi, vilket jag alltså inte tror, kan man misstänka att fibblemurarbi, Osmia leaiana, finns i närheten. Men den arten är till stora delar försvunnen på många håll i Finland och förekomst av dessa vid Frill är förvisso inte omöjligt men ganska osannolikt. Eftersom stampansarbi hittas lite här och var i landet spekuleras stenmurarbi, O. inermis, vara ett tänkbart substitut, men det är nog inte helt klarlagt. Fäbodbi, Hoplitis tuberculata, är måhända en annan potentiell värdart.

Både väggbi och fäbodbi finns i stekelhotellet hemma i trädgården. Några pansarbin har jag inte observerat men de kan på avstånd vara lite svåra att skilja från väggbin. Jag får spana noggrannare.

Bandpansarbi, S. punctulatissima, är huvudsakligen boparasit hos storullbi, Anthidium manicatum. Det betyder alltså att arten finns någonstans i närheten. Bandpansarbi känns igen på tergiternas transparenta kanter vilket resulterar i de ljusbruna banden över bakkroppen.


Referens:

Cederberg, B., Holmström, G., Hall, K. & Berg, A. 2022. 
Uppsala: SLU Artdatabanken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar