onsdag 18 oktober 2023

Frill 10.8. Del 6 - Blodbin

Liten blodbihane (släktet Sphecodes) på ca 5-6 mm.

Blodbin (hanar) såg jag även 6.8 men nu fick jag lite mer närgångna bilder på dem.

Jag är osäker på om hanen på renfanan är samma individ som hanen i första bilden. 

För närvarande har jag inte vågat sålla bort allt för många artalternativ och har en knapp handfull potentiella arter kvar. Bildmaterialet är uppladdat i en grupp där expertis har chans att eventuellt se något som kan begränsa alternativen ytterligare. Hur som helst bör många av blodbina genomgå genitaliekontroll ifall man vill få säker artbestämning.

Dassig bild av en hona som landade intill de bohål vars ägare jag försökte få korn på.

Ytterligare en hane. Bakkroppsteckningen mer jämförbar med hanen som dokumenterades 6.8.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar