torsdag 19 oktober 2023

Frill 10.8. Del 8 - Conops quadrifasciatus

Det är nio år sedan jag senast hade Conops quadrifasciatus framför kameran.

Jag såg flera av dem vid Frill. Även 6.8 såg jag dem men då ville de inte alls samarbeta som fotomodeller. Den här gången vägrade jag ge upp och det blev en hel del försök med totalt misslyckade bilder innan någon av flugorna fastnade tillräckligt bra på sensorn.

Familjen stekelflugor (Conopidae) parasiterar på främst humlor. De jagar fatt på en humla i flykten och skjuter snabbt in ett ägg mellan ryggsköldarna på humlans bakkropp. Larven äter sedan bakkroppens innandöme under en period på ca 10 dagar varpå den letar sig ner i marken, förpuppas inför vintern och kläcks som vuxen följande sommar. 

Två andra arter i släktet, C. strigatus och C. vesicularis, ska vara möjliga att fynda häromkring. De är ännu inte på min artkrysslista.
 Av stekelflugorna är det Sicus ferrugineus jag oftast ser hemma i trädgården.



2 kommentarer:

  1. Det engelska namnet Yellow-banded conops är ju extremt tråkigt, verkar inte ha namngetts i övriga Nordiska länder. Men tyskarna är ju ofta fantasifulla och så här också, där heter den Vierstreifige Dickkopffliege eller Gelbfuß-Wespendickkopffliege!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kollat hur de engelska (brittiska) namnen görs officiella och om de genomgår någon slags namnkommitté som stadfäster dem. Tippar många av dem bara "växt fram" med tiden och det känns som om yellow-banded Conops bara uppståt ur någon slags nödvändighet... om jag tillåter mig spekulera.

      Aningen förvånande att den inte fått finskt trivialnamn än. Här i landet harm an ju varit snabb med att namnge insekterna. I Sverige är det en långsam process.

      Radera