torsdag 31 augusti 2023

Trädgården 30.7. Korsspindel

Korsspindelhonan i det här inläggets bilder har på tre dagar fått något större rondör.
Kan hon måhända till slut ha ätit den i samma inlägg presenterade hanen? Det vet jag inte. Hanen hade åtminstone sju andra honor att kurtisera i växthuset. Utöver det verkar hanarna ha ungefär 50% chans att klara en parning med livhanken i behåll om statistiken jag någon gång kikat på överensstämmer med verkligheten.

Bakkroppens form beror hos vuxna spindelhonor förstås inte inte enbart på graden av mättnad. När de väl är befruktade kommer äggen att ta försvarlig plats och tids nog kommer hon att bli allt rundare även pga. dem.

Som synes har en geting satt sin sista potatis och är inpaketerad i väntan på att spindelhonans gift ska göra drickbar soppa av getingens innandöme.



De sju andra honorna ska jag återkomma till i ett senare inlägg. Honan på bilderna är en av de få som haft för vana att sitta i nätet dagtid. De övriga fotograferade jag en natt för bara några dygn sedan. 
Innan jag publicerar de bilderna har jag andra inlägg på kö.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar