tisdag 20 september 2022

Trädgårdskorsspindlarna 2022

Skamligt som bara den. Men den här sommaren har jag underlåtit min normala dokumentation av korsspindlarna man hittar i trädgården. Det brukar vara någonstans kring tio vuxna honor man får ögonen på årligen och jag noterade (utan kamera) att antalet var ungefär samma den här säsongen. Vanligen söker jag efter dem med ficklampa och kamera när mörkret lagt sig men nu det blev alltså inte av och när detta skrivs har i stort sett alla lagt ägg och dött.

En av "trädgårdshonorna" fotograferade jag i alla fall 8.8 då hon satt i sitt nät mitt på blanka dagen när jag passerade med kameran. Hon satt lite illa till och det blev bara en halvdan bild av ryggsidan. Hade inte hjärta att störa henne heller bara för lite bättre bilder ovanifrån. Hon fick sitta i fred med sin halvupplösta gräshoppa.

Den här röda färgvarianten brukar vara vanligast på trädgårdens solsida där hon hade sitt nät. Inne i skuggigare partier ser man oftare bruna individer.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar