fredag 2 september 2022

En dagfjäril!

Jag kan omöjligen skryta med min samling av dagfjärilsfotografier. Med tanke på att (vuxna) dagfjärilar antagligen hör till de mest fotograferade insekterna överhuvudtaget är det måhända märkligt att jag har så få fjärilsbilder på den här bloggen. Dagfjärilar är dock något jag väldigt sällan jagar med kameran. Jag fastnar helt enkelt allt som oftast med objektivet pekande mot något annat kryp.

Men när en dagfjäril fastnar på sensorn måste jag självfallet passa på att publicera även om det är en alldeles trivial nässelfjäril, Aglais urticae. Denna lät sig väl smaka på en plymspirea. Busken var för övrigt full av nässelfjärilar. 

Noterade förresten ett honungsbi på blommorna också. Men då hade jag inte kameran med mig. Honungsbin ser jag väldigt sällan här inne i stan. Hade ofta med mig kameran till plymspirean därefter men återsåg aldrig några honungsbin. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar