fredag 14 januari 2022

Mindre vedlarvsstekel

Den finlandssvenska fb-gruppen Naturväktarna (kopplat till radioprogrammet Naturväktarna) inbegriper ofta artbestämningsfrågor varpå övriga gruppmedlemmar kan svara om kunskap finns. Visserligen är det många som svarar även utan kunskap och artkännedom, men det hör inte till det här inlägget.

Jag brukar alltså tidvis gå in och kolla flödet i gruppen och se om det är något som lämnat obesvarat. Oftast tenderar jag replikera på frågor om olika småkryp. Fåglar och andra större kreatur är det ganska många andra som hinner först på.

Den här stekeln dök upp i gruppen för ett år sedan. Det handlar alltså om en mindre vedlarvsstekel, Aulacus striatus, som kläckts inomhus när frågeställaren hade tagit in alved till spisen. Eftersom det var mitt i vintern och eftersom artens årsrytm inte alls ger en vuxen individ möjlighet att överleva till sommaren frågade jag om upphittaren hade lust att skicka stekeln till mig efter frysrelaterad eutanasi. Det hade han och här är den nu. Stekeln kommer från södra Finland.

Den här stekeln ämnade jag preparera lite mer noggrant jämfört med dem jag plockar ut ur trädgårdens växthus. Men den spjärnade emot trots att jag lät den ligga ett par dagar i fuktig och mjukgörande atmosfär. Huvudet vägrade blankt göra annat än vrida sig neråt. Vingarna ville absolut inte riktas uppåt och bakåt. Tills slut gav jag upp eftersom jag var rädd att den rara - relativt rara i alla fall - insekten skulle ramla i bitar. Nålade ut vad som kunde nålas och lät den torka. Först för några dagar sedan landade den i makrostudion för lite dokumentation.

Mindre vedlarvsstekel är inte ny på bloggen. När jag observerade arten ute vid Bådaviken sommaren 2020 blev det klang och jubelfest på bloggredaktionen. Här är inlägget som behandlar såväl observationen som stekeln i sig.



Ovipositorn, äggläggningsröret, är tunn. Vedlarvsstekeln behöver inte heller borra i veden efter kamelstekeläggen den parasiterar på. Värdartens ägg ligger ofta ytligt och vedlarvsstekeln står i princip och väntar på att kamelstekelhonorna blivit klara med sin äggläggning.


Insidan av tredje benparets långa coxa (höft) används som styrhjälp och stadga för ovipositorn under äggläggningsprocessen. Insidan på coxa har räfflor som stöder ovipositorn och håller den korrekt riktad. Räfflorna syns inte så bra i bilden ovan, men höfternas utseende ger viss indikation på deras funktion.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar