lördag 8 januari 2022

Klämd klämbak

På något sätt gick det mig förbi att denna klämbakstekel (underfam. Campopleginae) hade krossad mellankropp. Jag hade inte ens noterat det när jag limmade den på kartongbiten. Men det gjordes enligt löpande band-metod och troligen låg den på rygg under den processen.

Det blev med viss "trötthet" jag dokumenterade den och någon riktigt inspirerad artbestämning har jag inte gett mig in på heller.

Slängde hur som helst upp stekeln i en parasitstekelgrupp och förslaget är att den tillhör släktet Sinophorus. Jag kollade i en befintlig äldre artnyckel för släktet men har inte lyckats nyckla mig fram till något av värde. En del nyckelsteg känns svårbedömda och jag har lite svårt att avgöra exakt hur vissa beskrivingar borde tolkas. Hur platt, brett eller stort är något som beskrivs som platt, brett eller stort och i jämförelse med vad? Nyckeln är en dåligt skannad "xerox-kopia" och bildmaterialet på tok för undermåligt.

Nio arter är registrerade i Finland och det borde rimligen inte vara omöjligt att sålla ut en tänkbar kandidat, men jag har för närvarande alltså inte lagt ner tillräckligt med engagemang i detta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar