fredag 1 oktober 2021

Bådaviken 24.8. Del 14 - Pudrad smaragdflickslända

Pudrad smaragdflickslända, Lestes sponsa, är väl en av de vanligaste flicksländorna häromkring.

Än en gång får jag konstatera att flera högst triviala arter dyker upp sent i den här bloggens historia. Ur rent artkryssarhänseende är det kanske en smula anmärkningsvärt. Jag vet ju att jag kunde öka antalet artkryss (observerade och i mitt fall även dokumenterade arter) ganska snabbt genom att koncentrera mig på just arter som är vanliga och som är lätta att hitta. Visst har jag sett dessa flicksländor tidigare, men jag har alltså inte dokumenterat dem.

Det här är förresten bloggens första inlägg med någon av flicksländorna överhuvudtaget.

Samtidigt är artkryssandet egentligen inte så jätteviktigt. Det är väl mest en rolig grej bara. Bråttom har jag inte och något minimiantal nya artkryss per år siktar jag inte heller på. Det ska vara otvunget, stressbefriat och kul.



Hanarna på bilderna (jag såg enbart hanar) hade uppenbarligen slagit sig till ro för kvällen och natten och de brydde sig heller inte om min närgångna kamera.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar