tisdag 26 oktober 2021

Bådaviken 17.10. Del 1 - Rhizophagus dispar

Bloggens första representant för familjen gråbaggar (Monotomidae) blir denna 4 mm lilla Rhizophagus dispar som vandrade omkring på en avbruten död björkstam ute vid Bådaviken.

Det blev förresten en onödigt spännande söndag i strandskogen. Älgjakt pågick nämligen i området. Mötte en jägare när jag var på väg mot viken och jag frågade om det alls var möjligt att åka ut till fågeltornet (det var främst i dess närhet jag tänkte hålla mig). Det skulle vara OK och han meddelade övriga jägare var jag befann mig.

När det började smälla i närheten - typ ett par hundra meter bort - så kändes det ändå ganska korkat att vara på plats. En förlupen kula färdas långt. 

Så småningom kom jägarna förbi. De skulle hämta en fälld älg och med detta var de färdiga för dagen. Jag vinglade därefter runt mer obekymrat.

Rhizophagus dispar äter svampmycel men livnär sig även på ägg och larver av barkborrar (underfam. Scotylinae) och uppenbarligen gäller det speciellt märgborrarna i släktet Tomicus.

Tolv arter i släktet Rhizophagus är listade för Finland. R. dispar är den med marginal mest rapporterade arten


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar