tisdag 10 november 2020

Plutothrix acuminata?

Det går långsamt på bloggredaktionen för tillfället. Den absoluta merparten av all bloggrelaterad verksamhet lär för tillfället handla om att publicera dokumentation av insamlade kryp. På grund av diverse pågående projekt blir det sannolikt inte så bevänt med några rapporter från "fältet". Utevistelser med kamera tenderar ligga långt ner på att-göra-listan. 

Någon enstaka kväll trotsar jag ändå mina övriga arbetsuppgifter och placerar ett litet kryp framför kameran. Fotograferandet och efterföljande artbestämning är dock även det en långsam process för närvarande.

Bilderna visar en 2,5 mm lång puppglansstekel (fam. Pteromalidae). 

Jag tänkte egentligen vänta med det här inlägget tills jag har stekeln artbestämd (så långt det eventuellt går), men även det har hittills blivit ogjort. Det finns två omfattande nycklar att gå efter (1, 2). Vad jag inte gett mig tid till är att se på detaljer vilka inte syns på dessa bilder. En del av nyckelstegen kräver det.

Men i ena nyckeln råkade jag vid en hastig genomgång notera "porträtt-teckningar" av arter i släktet Plutothrix. Karaktärerna (poroportionerna) i "ansiktet" verkar vara ganska specifika i det släktet och "min" stekel är porträttlik (se sista bilden). Samtidigt föreslog en puppglansstekel-kunnig person ute på www att Plutothrix är en god kandidat.

Jag har i all hast också försökt "snabbnyckla" (gå genom nyckelstegen) både till och från nämnda släkte. Det finns dock en del steg jag inte fått klockren bekräftelse på. Jag hittar ändå inget riktigt "fel" när jag jämför beskrivningen av dessa steklar med den på bilderna. Ska dock tilläggas att det enbart gäller en art i släktet - nämligen Plutothrix acuminata (syn, P. cisae - vilket är dess namn i båda nycklarna). Övriga arter har mörka vingfläckar och en del andra avvikelser. 

Sålunda tror jag för tillfället att det här är just P. acuminata. Säker är jag absolut inte utan att ha nycklat den på allvar.

Skulle det råka vara P. acuminata så kan man om den arten ändå nämna att den tidigare gick under namnet P. cisae och att den verkar vara parasitoid på trädsvampborrare (fam. Ciidae). Kläckning av P. acuminata är i alla fall förmodad från Cis boleti (3). Stekelns gamla vetenskapliga artnamn är en smula avslöjande.

Den här individen är insamlad i ett av trädgårdens växthus. Några trädsvampborrare har jag inte hittat i trädgården (har inte aktivt letat), men förutsättningar för dem finns absolut.







Referenser:

1.
M. W. R. de V. Graham
The Pteromalidae of North-Western Europe (Hymenoptera: Chalcidoidea)
Bulletin of the British Museum (Natural History) Entomology 1969

2.
Zdenek Bouček & Jean-Yves Rasplus
Illustrated key to West-Palearctic genera of Pteromalidae (Hymenoptera: Chalcidoidea)
Institut National de la Recherche Agronomique. 1991
ISBN 2-7380-0343-5
ISSN 1150-3912

3.
Vikberg V. & Martikainen P.
Parasitoid wasps (Hymenoptera) reared from two polypore fungi on aspen in Kivach, the Karelian Republic of Russia
Sahlbergia 17.1 (2011), 28-31
ISSN 1237-3273


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar