torsdag 26 november 2020

Pocadius ferrugineus

Andra skalbaggsinlägget på raken i den här "serien" av inlägg i vilka jag slänger upp dokumentation av insamlade småkryp. Det blev het enkelt spännande att spana in fler av nålarna i skalbaggslådan när den väl var öppnad eftersom jag faktiskt inte sett närmare på dem sedan hösten 2019 och därmed nästan glömt vad jag har.

Här är en art jag fick smärre problem med. Att det måste vara en glansbagge (fam. Nitidulidae) var jag ganska övertygad om med tanke på allmänna karaktärsdrag. Men ingen av de glansbaggar som passerade revy framför ögonen medan jag sökte på sidor med samlade artbilder verkade passa in. Några kikade jag närmare på men tyckte inte att de höll måttet.

Ett av släktena jag snabbt kollade en gnutta extra på var Pocadius, men den enda i Finland tänkvara arten P. ferrugineus såg alldeles för blank ut och jag fortsatte söka vidare bland andra släkten.

Till slut gav jag upp och kastade in bilderna på ett skalbaggsforum. Visst var det ändå Pocadius ferrugineus. Ny och mer noggrann kontroll av arten kunde bekräfta det. Vet inte om det finns individuell variation eller om det nämnda "blänket" enbart var en fototeknisk grej som tycks förekomma i många bilder. Hur som helst.

Arten är vanlig och påträffas in nästan hela landet. Längden på mitt exemplar är 4 mm. Den lever på por-röksvamp (Lycoperdon spp.), skålröksvampar (Calvatia spp.), äggsvampar (Bovista spp.), jätteröksvampar (Langermannia spp.), rottryfflar i släktet Scleroderma samt en del andra svampar som t.ex. svavelticka (Laetiporus sulphureus). Åtminstone por-röksvamp finns här i trädgården (skalbaggen hittad i växthuset).



Referens:

Andrew R. Cline. 2005
Revision of Pocadius Erichson (Coleoptera: Nitidulidae)
Zootaxa 1799(1799):1-120
DOI: 10.11646/zootaxa.1799.1.1


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar