tisdag 30 juni 2020

Bådaviken 21.6. Del 6 - Pemphredon sp.

På en liggande alstam satt denna Pemphredon och putsade sig utav bara tusan.
Det var ett evinnerligt knyckande hit och dit, så några vettiga bilder lyckades jag inte åstadkomma. Brydde mig heller inte om att plocka upp rovstekeln för noggrannare undersökning.

Exakt vad som var stekelns problem noterade jag inte. Det var inte en helt vanlig tvagning utan verkligen något som störde den. Dessutom verkade den ha vissa märkliga avvikande rörelser för att vara en fullt fungerande insekt.

På sista bilden skymtas lite spindeltråd vid fötterna och man kunde spekulera i att den fått närkontakt med någon spindel, men det är förstås bara en lös gissning.

Jag inte kom alltså inte hem med bildmaterial som visar vilken art det rör sig om. Skarpa bilder av clypeus och ryggen hade varit nödvändiga för att kunna komma längre. 

Tycker antennsegmentens längd (2-4 segmenten) kunde tala för P. lugubris som är en vanlig art, men samtidigt känns huvudformen fel. Det lilla jag kan skymta av clypeus kan också tala för P. lugubris. Men "tala för" är inte en artbestämning så det måste stanna på Pemphredon sp.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar