onsdag 17 juni 2020

Storsand 31.5. Del 16 - Guldet riskerar bli sand

Ute på sanddynerna nära stranden hittade jag denna Heliophanus

Än en gång får jag utbrista i självrannsakan över att jag inte kontrollerade epigyn.
Det här kan nämligen antagligen vara Heliophanus auratus - guldhoppspindel - som nästan bara påträffas på utspridda platser här och var längs kusten. Det är också den av Heliophanus-arterna som är mest trolig i habitatet. Men det kan inte verifieras. Man kan säga så mycket att spindeln i alla fall påminner extremt mycket om just guldhoppspindel. Säker kan man ändå inte vara.

Jämfört med vinkelhoppspindel och guttaperkaspindel, vilka också hittas på samma sanddyn, upplevde jag att den här honan inte alls rörde sig med samma kvicka elegans. När hon hoppade såg sanden ut att ge vika så att hon inte fick någon riktig fart. De två nämnda arterna har mera hår på benen och kanske även lite tjockare ben. Om det har någon verklig betydelse vet jag inte. Sedan bör man ju konstatera att den här honan också har ganska stor bakkropp som antagligen spelar viss roll.

För två år sedan fotograferade jag denna parning mellan två Heliophanus-spindlar ute vid Storsand. De två spindlarna är troligen(?) någon av de andra arterna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar