onsdag 28 juni 2017

I väntan på honor?

Under en dryg vecka har dessa svarta, ca 5 mm små steklar hållit sig vid bi-hotellet.

Steklarna har drag av underfamiljen Doryctinae (fam. Braconidae - bracksteklar) och personer med bättre kunskap i dessa steklar har också bekräftat detta.

Avsaknaden av ovipositor tyder på att det här är hanar. Några honor har jag inte sett. Jag får ju för mig att dessa hanar lockas till bi-hotellet av någon orsak. Mestadels är de runt/på de granklabbar jag borrat hål i. Om det kan vara någon ledtråd vet jag inte, men jag gissar ju att hanarna borde lockas till samma platser som honorna och att det är någon doft de i så fall går på.

Parasitoider är de ju. Underfamiljen Doryctinae verkar dock vara inriktade på ganska olika värddjur och därför kunde man ju tänka sig att dessa steklars värddjur eventuellt också dras till typ granklabbarna (eller något annat material i bihotellet). Följande tanke är att det kan vara någon vedlevande skalbagge som de vill åt. Men alla dessa gissningar baseras på lösa spekulationer som absolut inte ens duger till att skrivas ner i lös sand.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar