tisdag 26 april 2016

Medan hunden pinkar

Våren rusar förbi utanför alla de fönster jag sitter innanför. Jag har i princip gett upp allt vad vårflyttfågelskådning anbelangar och jag har till slut faktiskt nått acceptans, frid och ro med situationen. De senaste veckorna har jag t.o.m. försakat enkel småkrypsjakt i trädgården.

Här om dagen tog jag ändå med mig kameran när husets jycke skulle ut på gården och tömma blåsan. Knäppte några bilder.

Ett kaj-par har fattat tycke för den ihåliga (hamlade) lindstammen och någonstans där inne ska någon av dem befinna sig. Den andra håller vakt på grenarna utanför.


Tycks vara tre par pilfinkar som har häckningsbestyr. Ett av paren har hållit till vid kameraholken och de har inrett och pysslat intensivt. De har i princip gjort ett helt färdigt bo men kameran till trots kan jag inte avgöra om de tagit det i bruk. De har nämligen varit noggranna med det tak de ibland konstruerar över bobalen och jag kommer inte åt att se någon fågel. I bland rör sig enstaka grässtrån misstänkt konstigt. Får helt enkelt spana vidare. Någon gång ska det väl råka sig så att jag ser någon av dem på väg in eller ut.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar