tisdag 5 april 2016

Jobbig ryggsäck

Ska först be om ursäkt för det alldeles extraordinärt smala skärpedjupet. De här "fältbilderna" av livliga småkryp brukar jag inte fokus-stacka - trots att det går ifall händerna är stadiga och motivet inte rör sig alldeles för mycket. Därför har jag för vana att köra med mindre bländare som ger lite större skärpedjup. Felmarginalen blir då också en aning större. Men jag hade uppenbarligen av misstag vridit bländaren större och fotograferade en hel del med detta för sammanhanget dåliga bländar-val.

Men nu över till dagens motiv...

I närheten av en liten damm har vi ett antal små Rododendron-buskar. En av dem är lågväxande och när jag är ute på spindeljakt kan jag inte låta bli att stanna till vid den och skaka lite på kvistarna. Jag har nämligen alltid hittat nya fynd i denna enskilda buske och så har det varit även denna vår.

Den här spindeln är dock inget nytt fynd i sig. Bathyphantes nigrinus (skogsmattvävare) har jag hittat tidigare här hemma. Det är ingen ovanlig täckvävare (Linyphiidae). Bildens hona är hyfsat nära 2 mm. Hon skiljer sig en smula från de tidigare B. nigrinus jag tidigare hittade så jag kunde inte artbestämma henne under själva fotograferandet. Det som förstås fångade intresset lite extra var stekel-larven på bakkroppen. 

Sådana steklar har jag påträffat hos flera spindlar tidigare. Men jag hade inte koll på vilka steklar som går på arter inom familjen Linyphiidae. Därför blev det omedelbar kontakt med en som verkligen kan dessa steklar. Jag hade ringat in släktet Bathyphantes men vågade mig inte på art. Att det är B. nigrinus fick jag bekräftat i samma veva.

Stekeln på ryggen är Acrodactyla degener och den sägs huvudsakligen vara parasitoid på arter hos familjerna Kaestneria och Tenuiphantes. Det är känt att stekeln går på andra spindlar men uppenbarligen ganska sällan observerat. Därför är den här honan omhändertagen och hon lever nu i ett tillfälligt terrarium. Larven kommer så småningom att döda henne och förpuppa sig - för att slutligen givetvis "kläckas" som fullbildad stekel. Förhoppningsvis lyckas det med att dokumentera den biten också.

Enligt en person som kan dessa kryp långt bättre än jag är hon subadult. Epigynets nuvarande utseende tyder på att hon antagligen har en ömsning kvar. Det förklarar också varför jag tycker att hon inte riktigt fullt ut liknar de adulta B. nigrinus jag tidigare hittat. Upplever nämligen att de har en proportionellt bredare "huvuddel" av prosoma (framkroppen).


2 kommentarer:

  1. Vad matas den med i terrariet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av närmast temperaturrelaterade orsaker har hon inte varit hungrig än. Men på menyn finns för närvarande hoppstjärtar. Jag lär högst antagligen följa upp med några inlägg om hur det fortskrider.

      Terrariet kan även skrivas "terrariet". En större godis-låda med genomskinligt plastlock är vad det är. Några få inventarier som bl.a. assisterar med luftfuktigheten - som ju är viktig.

      Radera