fredag 4 september 2015

Svart ängstrollslända

Sympetrum danae.
En ny vända till Bådaviken med mer gräsröjning på agendan. Detta var i måndags.
Trollsländorna var förstås i farten och nu kom jag även åt att dokumentera den här vanliga arten.
Testade FD 200 Macro f4-gluggen. Det är ett objektiv jag ägt ganska länge men de facto inte riktigt använt i så stor utsträckning. Borde fotografera med det oftare för att också få grepp om dess presumtivt goda egenskaper - erkända egenskaper jag alltså inte hittat än. Särskilt mycket fotograferingstid gav jag mig inte heller i måndags. Gräset röjde sig själv så dåligt.

Svart ängstrollslända hör till de riktigt vanliga trollsländorna. Eftersom de är ganska småvuxna - kring 26-34 mm - och färgmässigt anspråkslösa, är de förstås en aning mer anonyma än många övriga. De hör främst hemma på myrar och torvmossar där de hittar det näringsfattiga och sura vatten larverna vill ha. Om Bådavikens vatten är rätt plats är förstås ett frågetecken, men arten sägs vara ganska mobil av sig och hittas därför som vuxen på många olika ställen - inte bara vid reproduktionsvattnen. Samtidigt flyger ju också starrmosaikslända (Aeshna juncea) vid Bådan och även de föredrar ungefär liknande vattenkvalitet. Så kanske rätt biotop ändå finns i någon del av området.

Starrmosaikslända och två andra trollsländor vid Bådan, finns i detta inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar