söndag 2 november 2014

En timme frisk luft

Igår var det äntligen möjligt att leta sig ut i spenaten. Uppehållet har varit ovanligt långt och det var förstås hur prima som helst att få "gå ut och andas". Visserligen hade jag inte möjlighet att vistas i skogen någon längre stund men en timme blev det väl till slut. Den timmen var guld värd.
Dessutom visade vädret upp sin fina sida.

Det handlade också om nytta med nöje. Jag var nämligen i behov av att åka ut för att samla material till kommande nummer av Finlands Natur. Mer om det finns alltså att läsa i den tidningen senare i år.

Letade mig till ett ställe där man brukar få möta min favoritmes tofsmesen. Det var dock oerhört lugnt ute bland träden och med undantag för några arter lyste fåglarna med sin frånvaro.

I väntan på en eller annan fågel riktades kameran lite hit och dit. 




När talltitorna undersökte talltopparna slog det mig att jag faktiskt ännu inte har dessa fåglar i bloggen. Trots onödigt stort avstånd till småkrypsjägarna tog jag ändå ett par bilder. De var till slut också de enda fåglarna som - med nöd och näppe - fastnade på sensorn. Andra fågelmodeller som skymtades var en grupp gråsiskor, några grönfinkar och en större hackspett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar