måndag 7 oktober 2024

Trädgården 4.8. Videsvärmare (larv)

Smerithus ocellata, videsvärmare. Nykarleby, Finland
Larver med det här utseendet kikar jag på ett par gånger extra. Aspsvärmare Laothoe amurensis är nämligen en för mig okryssad art som finns hyfsat högt på önskelistan.

Här är det dock den något mer "triviala" arten videsvärmare Smerithus ocellata vilket inte är fy skam det heller. Inte för att jag inte sett videsvärmare tidigare, men för att jag nu noterade att det inte finns någon rapportering från nejden av den på laji.fi. Det är de facto ett stort "rapporteringshål" mellan Korsholm och Kronoby. 
Jag borde väl göra något åt saken... men en stor driva av observationer väntar på rapportering.



2 kommentarer:

  1. Man kan ju förstå om Aspsvärmare har svårt att övervintra i kustklimat, men man tycker ju att den borde kunna flyga så långt att den ändå skulle kunna återfinnas också vid kusten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aspsvärmare är observerad i Vasa, Korsholm och Vörå. Chansen finns med andra ord även i mina nuvarande hemsopor.

      Radera