torsdag 3 oktober 2024

Trädgården 16.7. Leksaksprovning

I somras blev det förnyelse på teleobjektivsfronten och till förfogande finns nu ett objektiv på 200 - 800 mm. Om det vill sig kanske jag någon gång i vinter får tummen ur och gör det där kamerautrustningsinlägget jag tidvis ordat om i säkerligen sju - åtta år.

Dessa två synnerligen hastigt tillkomna fotografier togs under ett par minuter i trädgården samma dag som objektivet anlände. Jag skulle ut på resa senare under dagen och hann inte göra mycket mer än att rikta kameran mot ett par fåglar och trycka av. Det fanns i och för sig inte så många fåglar att fotografera. Något vidlyftigt inställningsexperimenterande skedde inte heller. 

Kajorna i bilden nedan sitter i toppen av ett hög gran som står ca 90 meter från min position. Med trädets höjd blir avståndet kanske 93 meter (grovt uträknad hypotenusa).

Ifall det blir ett kamerautrustningsinlägg beskriver jag varför objektivet i fråga valts.

När detta skrivs har jag hunnit testa objektivet ytterligare och hittills är jag nöjd utgående från syftet med anskaffningen. Som sagt... troligen mer om detta senare.

Talgoxen ovan är förresten en unge - utifall någon undrar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar