måndag 15 augusti 2022

Några trädgårdssmåkryp dokumenterade 28.6

Först ut i denna samling av några kryp som dokumenterades i trädgården 28.6 är denna fjäril med det tjusiga namnet glitterdystermal. Argolamprotes micella heter den på vetenskapiska.
Den sitter på ett hallonblad. Det passar alldeles ypperligt eftersom larverna lever i blomskott på just hallon. Jag kan bra avvara några bär.

Pinsamt suddig misstagsbild. Råkade trycka av och då drog flygfäet iväg innan jag hann fixa en ordentlig dokumentation. Men här känner jag ingen skam och när det är en ny observation i trädgården och ny art för bloggen så duger nästan vilka bilder som helst. Den lilla vecklaren med de fyra tvärränderna heter klövervecklare, Grapholita compositella.

Nymfsmåttingar av hårig bärfis, Dolycoris baccarum. Vid det här laget hade de vuxna individerna kastat veven generationsväxlingen var ett faktum. När detta skrivs (jag ligger hopplöst efter i rapporteringen) har  nymferna vuxit till sig och just nu ömsar de till vuxna bärfisar. Barndomen är alltså drygt en månad lång. Nu kommer de nya vuxna bärfisarna att övervintra och lägga ägg nästa försommar.

Nere bland bladen i trädgårdens buskblåbär huserade en hona av brokhoppspindel, Evarcha falcata. Hon vägrade visa sig i hela sin prakt. Här är en sliten hona fotograferad vid Storsand 2020 och här en hona som kom hem med blåbär för många år sedan. Då räknade jag den som "introducerad" och därmed inte som ett giltigt trädgårdskryss. Nu blev den ett sådant.

Slutligen ett frågetecken. Det är en stritnymf i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar