fredag 31 maj 2019

Naken och avslöjad barrlus.

För ett år sedan fotograferade jag ett gäng barrlöss (fam. Adelgidae) på en Abies nordmanniana som står i trädgården. Bilden ovan är tagen för en vecka sedan och nu hittade jag några individer som kastat sin vaxkostym.

I samband med artningsförsöken förra året nosade jag runt bland barrlössen men hittade aldrig rätt. I de flesta fallen handlade det om att vaxutsöndringen på de arter jag hittade i litteraturen inte hade den här karaktären. Till slut började jag misstänka att jag var fel ute trots att alla övriga signaler pekade på barrlöss. Återupptog försöken att arta krypen nu i år.

Pga. osäkerheten började jag också söka bland ullössen och deras släktingar i överfamiljen Coccoidea (sköldlöss). Men där hittade jag förstås inget heller. Nu har jag dock fått napp med hjälp av expertis på svenska YLE:s naturväktarna och svaret är Adelges pectinatae.

Äntligen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar