fredag 24 maj 2019

Ängstaggfoting

I det ständiga samlandet av artobservationer och dokumentation stöter jag titt som tätt på vanliga kryp som tidigare inte blivit dokumenterade. För även om jag hållit någon slags kontinuerlig observationsverksamhet i gång de senaste åtta åren har jag ännu inte kommit så långt att alla "vanliga" djur[arter] är avklarade och att enbart de mer sällsynta kvarstår. På många sätt är det en del av tjusningen och det ger insikt om den oerhörda mängd organismer som lever på begränsade hörn av den här planeten.

Visserligen håller jag ju heller inget högt observationstempo och antalet artdokumentationer kunde snabbt öka ordentligt om jag skulle ägna mig åt mer klassiska knep som fällor och andra metoder. Jag har skrivit en del om det tidigare här på bloggen. Kan kortfattat nämna att jag inte ägnar mig åt t.ex. fällor än så länge eftersom det skulle resultera i mera arbete. Observationssamlandet är fortfarande en verksamhet som får ta någon minut här och någon minut där - samt enbart då jag känner för det.

Det här vanliga krypet är en spindel med det trevliga namnet ängstaggfoting. Visserligen ska jag väl inte gjuta någon bronsplakett med det namnet eftersom jag inte kontrollerade mer än bara ovansidan av spindeln. En del av arterna i släktet Zora - dit den här alltså hör - är aningen variabla och väldigt lika varandra i vissa fall. Den här verkar dock vara av typiskt och hyfsat tydligt Zora spinimana-snitt.

Familjen är Miturgidae (taggfotsspindlar) och i Finland finns sex st arter. Råder tydligen viss namnutveckling för familjen. De (Miturgidae) har nämligen också gått under namnet sporrspindlar. Det är dock namnet på familjen Eutichuridae där släktet Cheiracanthium inordnas och som tidigare eller tidvis/ställvis finns i egen familj Cheiracanthiidae. Hänger du med? Inte jag heller. Men man kan väl i alla fall konstatera att det råder en del skillnader beträffande vem som håller i den taxonomiska ordförandeklubban.

Hur som helst är ängstaggfotinen marklevande spindel som jagar med hjälp av synen och "aktivt" fångar sina byten ungefär som t.ex. vargspindlarna.
En hona av ängstaggfoting blir ca 6-7 mm stor och släktet känns lätt igen på teckningen och ögonindelningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar