söndag 7 april 2019

Liten lurvig Oribatid skräphög

Liv finns ju nästan överallt. För någon vecka sedan plockade jag med mig några grankottar hem. Det var kottar som ramlat från trädet i höstas och tillbringat vintern under snön.

Syftet var givetvis att se huruvida de innehöll några småkryp. 

Visst gjorde de det.

Först ut är detta kvalster på som inte är mer än max 0,4 - 0,5 mm. Tyvärr var enda dokumentationsmöjligheten att ta bilder genom stereomikroskopet och därmed är kvaliteten bristfällig (alltså, jag måste ju göra det där kamerautrustningsinlägget snart).

I dagsläget vet jag inte mer än att det med största sannolikhet tillhör familjen Damaeidae i underordningen Oribatida. Därmed är det bl.a. släkt med kvalstret i det här inlägget. Utgår från att jag ska hitta någorlunda rätt så småningom och då får jag uppdatera det här inlägget.

Jag vågar för närvarande inte heller uttala mig om huruvida det är en nymf eller en vuxen individ. Likt släktingen i det länkade inlägget samlar det här på sig diverse småpartiklar. En stor del av det som ser ut som skräp kan ändå möjligen vara lager av cerotegument.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar