lördag 27 april 2019

Åh... dessa variabla Lygusar

Det börjar vara flera år sedan jag tog någon bild av en ängsskinnbagge (fam. Miridae) i släktet Lygus. När jag nu ser tillbaka på de inläggen från bloggens barndomsår får jag också konstatera att jag högst troligen bör revidera artbestämningarna. 

Får se om jag blir tvungen att även revidera den här artningen? Vad jag kan se och förstå ska det ändå handla om Lygus rugulipennis. De fem Lygus-arterna vi har i Finland är nästan hopplösa då de är så variabla i utseende. I det här fallet torde hårigheten på vingarna ändå vara av den täta och fina pälskaraktär som just L. rugulipennis är begåvad med.

Svenskt trivialnamn har den inte. På finska heter den peltolude.
Längden är ungefär 5 mm. Arten finns i hela landet och lever på ett flertal olika växter.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar