söndag 7 april 2019

Vårens första besök i Bådaviken

I medlet av april brukar jag börja leta mig ut till Bådaviken för att kolla hur våren framskridit vid fågeltornet. I går skedde årspremiären. Egentligen är förstås inte så mycket fågelliv att vänta ännu, men det är liksom ändå trevligt att besöka platsen ur ren traditions-synpunkt.

På väg ut dit passerade jag de typiska horderna av sångsvanar på åkrarna. Stannade inte - fastän jag cyklade - för att ta bilder av dem. Har ändå så många bilder av sångsvanar på åkrar. 

Framme vid Leppoåkern svepte en liten grupp över mig och då blev jag ändå tvungen att rikta kameran och trycka av. 



Ute vid Bådaviken gled en ormvråk fram på hög höjd. Färgformen fick mig att fundera på underarterna Buteo buteo buteo samt B. b. vulpinus (stäppvråk). Den senare är ju en östlig underart vilken också är den som häckar i Finland. Nominatformen häckar i Sverige. Vråken på bilden känns som en typisk färgform av B. b. buteo. Av ormvråkarna jag observerar upplever jag - nu när jag tänker på det - att många tycks ha typiskt "nominatformsutseende" snarare än att vara av stäppvråkskaraktär. Lägger inte ner tid på någon utläggning kring det just nu. Några referenser i ämnet finns ändå längst ner i inlägget.

Ängspiplärkorna var de dominerande karaktärerna i viken än så länge. Det var spelflykt och sång för hela slanten.




Referenser:

Martin J. Riesing et al.
Molecular Phylogenetics and Evolution 27 (2003) 328-342

Luise Kruckenhauser et al.
Zoologica Scripta, 33, 3, May 2004. pp197-211


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar