tisdag 14 augusti 2018

Åh dessa "sammetskvalster"!

Aj det bränner en smula där inne på näthinnan. Intensiteten i dessa kvalsters röda våglängder är något för självaste Anish Kapoor att jobba med.

Till vardags kallas dylika rödingar sammetskvalster. Men den benämningen gäller väl alla "håriga" kvalster med den djupa färgmättnad som följer på sådan textur. Kvalster med sådana visuella egenskaper återfinns i några olika fylogenetiska grupper och därmed blir ett gemensamt svenskt trivialnamn något missvisande. Det är väl i och för sig inte heller ett officiellt trivialnamn.

Kladistiken då?
Jag blir inte helt klok på indelningarna och det kan förstås bero på att indelningarna tycks vara aningen olika beroende på vem som förespråkar vad inom kvalsterindelningarna. 

Bildernas kvalster kan placeras inom Trombidiae - vilket är en indelning som på engelska kallas subcohort. Exakt vilket svenskt namn det har vet jag inte just nu. Subcohort ligger under Cohort (i det här fallet Parasitengonina eller Parasitengona) som i sin tur är ordnad under Supercohort (Anystides) under underordning Prostigmata. Men då blir jag konfys eftersom jag tycker mig se att indelningen i "kohorter" egentligen borde ligga över ordningarna (alltså exempelvis överordning, ordning och underordning för att nu nämna några) medan de i detta träd ligger under ordningarna.
Varför ser jag inte infraordning (eng. infraorder) och parvordning (eng. parvorder) bland kvalstersläktträden?

Under ovannämnda oreda - som säkert är oredigt endast i min skalle - kommer överfamiljen Trombidioidea som troligen är rätt plats för detta kvalster. Sedan kommer familj och (eventuellt i detta fall) Trombidiidae vilket ju är de som på engelska kallas velvet mites och på svenska sammetskvalster. Problematiken med namnet sammetskvalster är att det finns en del sammetsaktiga kvalster i familjen Erythraeidae också. T.ex. fullbildade arter inom släktet Leptus har ungefär motsvarande röda "behåring" och benämns därmed felaktigt också med sammetsepitetet. 

Hänger ni med?
Om svaret är nej räcker det med att se på bilderna och sedan surfa ut på internätet med frid i sinnet.
Om svaret är ja är det väl bara att läsa vidare.



Det "riktiga" sammetskvalstret med stort S ingår i släktet Trombidium. De har ganska långa hår och hela kvalstret inklusive benen är intensivt rött. Tyvärr har jag inga vettiga bilder på sådana, men en vacker dag ska jag leta rätt på ett sådant och fixa några fotografier.

Det här kvalstret däremot har jag inte hittat motsvarigheter till bland de bildbanker och någorlunda tillförlitliga sidor jag besökt. Jämfört med kvalstren i familjen Trombidiidae upplever jag att detta kvalster har annan karaktär på huvud, ögon och palper. Men jag har inte heller koll på om det finns tydligt synliga skillnader på könen och/eller om det kan vara en deutonymf. Jag har heller inte koll på alla släkten inom Trombidiidae. 

Det är fullt möjligt att jag borde "backa tillbaka" till överfamiljen Trombidioidea och i nuläget inte alls artbestämma det mer detaljerat än så. Har nu heller inte hittat några forum där kvalsternördarna sitter och sprider sina insikter. Det tycker jag är en stor brist med internet och det borde omgående åtgärdas. 

Här sitter folk och dryftar varg och skarv när det egentligen borde skrikas efter kvalitativa internetforum för kvalsterkunskap. Vart är samhället på väg egentligen?

Edit 8.2.2020: Det torde eventuellt röra sig om någon representant för familjen Microtrombidiidae. Vad jag kan se tyder det mesta på det. Men några små frågetecken finns kvar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar