måndag 28 maj 2018

*Nom nom nom...*

Gårdsbjörken brukar vara lämplig jaktplats med kameran. Ofta ser man något som är värt att spana vidare på. Björkens bark - eller näver - underlättar förstås observationerna. Annat är det med skrovliga ekstammar och andra träd med oredig yta där krypen blir fullständigt osynliga.

Spontant tänkte jag släktet Medetera (fam. Dolichopodidae - styltflugor), men den ursprungliga ryggmärgskänslan klingade av och jag blev osäker. Tyckte att huvudet inte kändes klockrent för släktet och så var det ett par andra små detaljer som jag hängde upp mig på. Hittade dessutom ingen motsvarande Medetera-fluga i litteraturen och mina snabba sökningar (som förstås båda är ofullständiga).

Hjälp via nätet gav sedan ett bekräftande svar på Medetera. Vet inte om artbestämnming är möjlig i det här sammanhanget. Hur som helst. Flera av dessa drällde omkring på björken och denna mumsade som synes på en hoppstjärt. Kroppslängden är ungefär 3 mm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar