tisdag 1 maj 2018

Helgskalbagge nr. 8. Liten bagge, stort frågetecken

När jag haft - eller har - frågetecken kring vad det är för skalbagge jag dokumenterat vänder jag mig oftast till facebook-gruppen Skalbaggarnas liv. Det har jag givetvis också gjort med de löpare jag nyligen lagt upp här på bloggen. Svaren kommer ofta snabbt och det är verklig expertis som står till tjänst med sina kunskaper.

Den här 3 mm lilla baggen är dock ännu ett frågetecken. Som jag har sökt! Har inte ens hittat någon riktigt lämplig familj att placera den i. Först tänkte jag att den eventuellt kunde passa någorlunda i familjen mögelbaggar (Latridiidae) men den är mycket hårigare än vad de generellt verkar vara och den har en del enstaka detaljer som inte känns som om de passar i den familjen.

En vacker dag kanske artningen och namnet lossnar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar