måndag 5 september 2016

Jöusan. Del 11 - Kors

Det blev några dagars paus med bloggandet pga. vistelse på ort där jag inte hade möjlighet att producera nya inlägg. Denna sista dokumenterade spindel från Jöusan-utflykten (se tidigare inlägg) kommer därför med viss fördröjning.

Samtidigt är det en närmast "trivial" art som får avsluta denna inläggs-serie. Araneus diadematus är ju välbekant för de allra flesta av oss tvåbenta. Men här på utgångspunkten göres ingen större skillnad mellan det vanliga och det rara. Allt har sin plats och sin tid. Dessutom är korsspindlar vackra, variabla och individuella i sina teckningar och mönster. Förvisso visar de inte alls upp samma kulör och valör-variationer som den nära släktingen marmorspindeln, men jag slösar gärna ett antal exponeringar och några inlägg på den här arten trots allt. Slutligen kan jag förstås också konstatera att högst vanliga djurarter lätt har en tendens att glömmas bort i diverse naturbloggar. Särskilt många korsspindlar har jag ju egentligen inte heller lagt upp på bloggen när jag kollar efter.

Visst syntes fler spindelarter på den nämnda exkursionen. Bland annat den numera uppenbarligen svårhittade Crustulina sticta blev efter många fruktlösa försök slutligen funnen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar