torsdag 15 september 2016

Täckvävarhöghus i eken

Den stora gårdseken har en ojämn stam med några längsgående djupa fåror nära marken. I den djupaste finns det alltid en mängd spindelnät. Vid ett av mina småkryps-sök i mörkret försökte jag komma åt att ta några bilder av invånarna. De bor i flera lager - våningar - nära varandra.

Kom åt att ta ett par bilder men det blev inte så mycket att hänga i julgranen på grund av svårigheter med kort arbetsavstånd och blixtens "åtkomst" till motivet. Men så mycket fick jag i alla fall dokumenterat att jag kunde misstänka någon av de två Lepthyphantes-arterna. L. minutus är bara påträffad längst söderut i landet, så den kvarvarande L. leprosus kändes förstås mycket mer aktuell.

Lite konsultation med mänskliga spindelkunskapsorakel gav vid handen att själva habitatet dock är mer typiskt för L. minutus. Eftersom utbredningskartor och artobservationer  runt om i landet trots allt är bristfälliga (pga. få som samlar observationer och artningar) blev det således ändå aktuellt att kolla spindlarna i eken lite närmare.

Så jag tog mitt påskpyssel till heders och kollade på det man bör kolla när frågetecken ska rätas ut. Svaret är Lepthyphantes leprosus - husmattvävare. Därmed blev det Inget nordligt breddgradsrekord för L. minutus.

Var borde då L. leprosus bo när det var sagt att habitatet passade bättre in på den andra arten? Det svenska namnet ger ju en viss ledtråd. L. leprosus gillar byggnader.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar