onsdag 7 september 2016

Hjulkungen

Som av en slump blir det med detta inlägg tre stycken Araneus-spindlar i rad. De två föregående var ju fotograferade på Jöusan. Den här plockade jag med mig hem från jobbet tidigare i veckan.

Mot eftermiddagen fick jag ett sms med en bild av en spindelhane som klängde på en yttervägg vid jobbet. Avsändaren vet att jag vill kika på dylika kryp. Spindeln såg klart intressant ut så jag fick tag på en burk och hämtade kräket eftersom jag ville ta hem honom för lite närmare koll.

För att vara en hane är han hyfsat stor. Kroppslängden är inte långt från en centimeter. Utöver detta uppvisar han två par karakteristiskt kraftiga främre ben.

Det finns två Araneus-arter som ser ut så här - eller ungefär så här. Den ena är A. angulatus (knölspindel) men den är inte (mig veterligen) påträffad så här långt norrut. Däremot hittas A. saevus (kungsspindel) lite här och var i landet - möjligen med en viss tyngdpunkt mot norr. Riktigt tokvanlig är den väl inte. Men de relativt fåtaliga observationerna kan kanske ha att göra med att den gillar skog och träd. Därmed är kungsspindeln måhända lite småknepig att få korpgluggarna på.

När jag hade gjort det jag tänkte - kikat lite närmare och fotograferat honom - fick han flytta upp i gårdseken.


2 kommentarer:

  1. Hej har bild på en spindel från min trädgård skulle vilja vet vad det är för spindel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar då fb-gruppen Spindelnätet som är ett alldeles ypperligt forum för dylika frågeställningar.

      Radera