fredag 3 juni 2016

Årets första blomfluga

Det är det inte alls - årets första alltså. Har sett många blomflugor innan jag stötte på denna, men den är i alla fall den första jag dokumenterat. 
Den hade slagit sig till ro vid älvbranten intill Floraparken här i Nykarleby. Min blixt störde uppenbarligen för jag fick bara den här bilden och en rejält suddig dorsal-bild ("ryggen").

Någon av Sphaerophoria-arterna är det. Så långt vågar jag med högburet huvud basunera ut namnet.
Men sedan borde man förstås lirka sig vidare till art också. Jag har konsulterat Nationalnyckeln men vågar på basen av den inte göra ett definitivt och slutgiltigt val. Finns ungefär tre-fyra kandidater. Ett litet bekymmer är nämligen att dessa flugor kan vara en smula varierande i sin teckning (bakkroppen) och att det således blir vanskligt. Sländflugor är förresten släktets svenska namn.

Här är ett tidigare inlägg med sländflugor. Skrev där in några kortfattade rader om släktet som sådant.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar