onsdag 1 oktober 2014

Veckans pausfåglar

En lokal fågel-oas är Kråkholmsfjärden i Jakobstad. Med tanke på min svaghet för pippifåglar är det anmärkningsvärt att jag inte drällt runt den sjön mer än jag hittills gjort - nämligen aldrig.
Orsaken står nog att finna i annat än möjligheterna till fågelobservationer. Det har liksom varit viktigare att komma ut och bort till mer avskilda platser där det är lättare att andas. Kråkholmsfjärden är nästan lite för mycket "mitt i" på något sätt. Fullt av bilar som tränger sig på.

I samband med en vända till Jakobstad passade jag idag ändå på att vingla iväg ut till sjön för en liten titt. Utan kikare var jag förstås chanslös när det gällde att se vad det var för klimpar som flöt omkring i fjärdens mitt. En vigg hade i alla fall godheten att slappa på en sten som inte inte var allt för långt borta.


Dessutom kom några sothönor förbi-drivande i motljuset.

Under de fåtaliga minuterna jag var på plats lyckades jag inte artbestämma fler än dessa. Andfåglarna ute på vattnet var som sagt för långt borta och hägern/hägrarna visade sig inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar