söndag 15 september 2013

Ur arkivet: Luxemburg-paddor

När jag nu ändå tagit upp arbetsrelaterade workshops i utlandet kan jag lika väl publicera dessa bilder av paddor - Bufo bufo - som ägnade sig åt kuckeliku i en park. Den här gången handlade det om en två veckor lång vistelse i Luxemburg - närmade bestämt staden Wiltz i norra delen av det lilla landet.

I parken som tillhörde den institution vi jobbade med - och i - var paddorna vårrusiga. Det var i medlet av april 2006 och grönskan hade hunnit långt men temperaturen kunde ännu sjunka rätt lågt mot nätterna

Parken innehöll ett flertal dammar och ett litet kanalsystem dem emellan.

Precis som i förra inlägget nyttjade jag min gamla Sony DSC f717 och nu när jag återser och efterbehandlar bildmaterialet är jag positivt överraskad beträffande materialets kvalitet. Visserligen får man inga stora bilder från filerna eftersom upplösningen inte var (är) så häv som i dagens kameror men för nätet och/eller mindre tryck håller de bra. Valör och färgomfånget i originalfilerna är överlag riktigt prima. Det beror högst troligen på kamerans verkligt fina optik.

Paddorna var verkligen överallt.





En vattensalamander kikade också upp i dammkanten. Jag tror det är en mindre vattensalamander - Lissotriton vulgaris.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar