torsdag 19 september 2013

Jag saknar något från sommaren 2013

Faktum är att jag inte stötte på en enda huggorm - Vipera berus - i somras. 
Det slog mig nu när jag för några dagar sedan plockade in lite paddor och en ödla på bloggen. Jag har trots allt rört mig på ställen där det absolut finns ormar och även där det är dokumenterat många ormar men märkligt nog utan ett enda möte.
Den här stiliga huggormen är den senaste jag träffat på och det var för hela ett och ett halvt år sedan.

Dessutom var den inte ensam. Ett par meter längre bort låg ytterligare två huggormar och värmde sig i vårsolen.

Jag gick ganska nära med kameran och väntade mig nog att det skulle smälla till mot linsen men uppenbarligen var objektivets närgräns längre än ormarnas.

Det här blev med andra ord ännu ett "ur arkivet"-inlägg men så kan det bli om man inte har något nytt att komma med.


3 kommentarer:

  1. När man ser ovanligt mycket eller ovanligt lite av ett visst djur i naturen, så kan det ofta vara intressant att fundera varför! Rent vädermässigt så borde det ju t ex varit en ypperlig sommar för reptiler, men det kanske bara betyder att de då inte behövde ligga och värma sig lika mycket i solen och exponera sig?

    Likadant när man ser ovanligt mycket av t ex någon fågelart, så kandet antingen betyda att de haft en mycket lyckad häckning, eller att de svälter och tvingas besöka områden som de annars inte uppehåller sig i.

    SvaraRadera
  2. Exakt!
    Det har ju t.ex. varit - rent av exceptionellt - stora mängder större hackspett och nötskrikor som rört sig förbi våra trakter under sensommaren (hackspettarna) och hösten (nötskrikorna).
    Ugglor verkar det ha varit färre av i somras men hökuggla verkade dyka upp rätt ofta mot sensommaren/höstkanten.

    Men ibland undrar jag ändå om jag inte är helt usel på att antingen röra mig på rätt ställen eller upptäcka djur/fåglar.
    ...Skrivet med en gnutta ironi i dagar då stjärtmesarna (som setts överallt de senaste veckorna) helt undvikit mig på de mest retsamma sätt. De pausade t.o.m. i vår egen trädgård här om dagen men hann flyga iväg innan jag fick ögonkontakt med de små rockarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Rockarna"? Auto-stavningen skämtade med mig. Rackarna - skulle jag ju skriva.

      Radera