lördag 7 september 2013

Svalmorgon

Jag är ju inte alls klar med gässen på Röbäckslätten (tidigare inlägg) än men flikar in med några som också kom i stora skaror. När jag steg upp på fredagsmorgonen och kikade med morgonsömniga ögon ut mot gatan såg det ut som om grannhusens tak fått utslag.
Ladusvalor!
Jag greppade givetvis kameran och hastade ut.

Luften var som ett våtvarmt omslag och det var vindstilla. Svalornas täta och mjuka tjittrande kom ur alla riktningar.

Ibland skrämdes de upp och cirkulerade några varv i kvarteret innan de åter satte sig på hustaken, trådar och gatlyktor.


Svårt att uppskatta hur många de var men det är väl bara att börja räkna prickarna och försöka addera med motsvarande siffror för svalorna som inte rymdes med på bild och/eller befann sig på andra sidan taken. Jag säger 2000.







Jag drog ut på upplevelsen så länge jag kunde tills det verkligen var hög tid att göra sig klar och åka till jobbet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar