fredag 31 maj 2013

Mera spindlar och tvåvingar

Bilderna är från 29.5. Jag har beställt en hållare för att få blixtarna (2 st) positionerade och riktade från sidan in mot motivet men paketet har ännu inte landat på posten. I väntan på det kör jag vidare med en blixt monterad på kameran och med en diffusor konstruerad av en godislåda. I något skede ska jag presentera den diffusorn. Blixtljuset är med andra ord väldigt "rakt på" än så länge men. Det är också fortsättningsvis väl skarpt och jag ska ännu justera diffusorn en aning. Men i väntan på blixthållaren är jag ändå ute och dokumenterar småkrypslivet med rådande förutsättningar. Harkranken ovan (och i ett tidigare inlägg) har jag inte kollat upp helt och hållet. Den hör nog ändå till släktet Tipula och kan väl tänkas vara arten flavolineata. Den här tiden på året brukar jag mest samla observationer medan artbestämmandet sker när jag sedan hinner rota runt bland källorna.


Den här spindeln är jag än så länge också osäker på. Det skulle möjligen kunna vara en Philodromus cespitum som tillhör familjen snabblöparspindlar - Philodromidae. En hane är det i alla fall.


Frihandsfotografering är på sitt sätt enklare i och med att man snabbare kommer åt att ta bilden än om det skall anstaltas med stativ. Nackdelen är förstås att fokus lätt kommer lite fel då det ofta handlar om bara en millimeter eller två. Den här bilden var den enda jag hann ta innan spindeln, en Stroemiellus stroemi (Tallsektorspindel), fann för gott att gömma sig från blixten. Tyvärr kom heller inte "ansiktet" med och skymningen var redan så långt hunnen att jag hade svårt att se i sökaren. Men eftersom spindeln ännu inte finns med här i bloggen så får fotot duga för stunden. Det blir nya försök på bättre bilder av arten. Vuxna honors kroppslängd är drygt 5 mm.


Flugan torde vara en blomsterfluga (familjen Anthomyiidae) av något slag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar